Historie Automobilky Škoda-Auto

SPUSTIT PREZENTACI


Příběh začíná koncem roku 1895. Mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, oba dva nadšení cyklisté, začínají vyrábět vlastní jízdní kola.
Pojmenují je hrdě a vlastenecky - Slavia.1895 – 1905Logo pro první bicykly a motocykly
Vše se úspěšně rozvíjí. Roku 1899 firma Laurin & Klement zahajuje výrobu motocyklů.
Přicházejí první úspěchy v mezinárodních soutěžích.
Továrna se rozšiřuje a v roce 1900 už své stroje exportuje například do Anglie.

Na přelomu století nastává další posun - firma se začíná připravovat na výrobu automobilů.

1905 – 1925 Laurin&KlementV roce 1924 továrnu zachvátil požár a zakladatelé firmy se rozhodli pro posílení svého postavení, udržení se na rozvíjejícím se trhu
a možnost modernizace výroby firma hledat silného partnera.
Už se vyrábí vedle osobních vozidel i různé typy nákladních vozidel, autobusy, letecké motory
a zemědělské stroje.



V roce 1925 dochází ke sloučení s nejvýznamnějším strojírenským podnikem Škoda Plzeň.
1926 – 1933Symbol spojení firmy Laurin&Klement s plzeňskou Škodovkou Nastává konec etapy pod značkou Laurin & Klement a začíná etapa ve znaku Škoda. Vznikají sériově vyráběná krásná auta, s řadou uměleckých detailů,která jsou úspěšná v mezinárodních soutěžích.
Světová hospodářská krize zpomaluje rychlost rozvoje.
Ale vše pokračuje. Vyrábí se úspěšný model Popular.

V těžkém období 2. světové války a německé okupace se Škoda stává součástí hospodářského systému německé Říše. Výrobní program je okamžitě omezen a výroba se orientuje především na potřeby zbrojení.

1933 – 1990Nejznámější podoba slavného okřídleného šípu Konec druhé světové války přináší další změny. Vše je centrálně plánováno. Je omezován kontakt a předávání informací s rozvíjejícím se Západem.
Firma je zcela oddělena od plzeňské strojírny Škoda, je přeměněna na národní podnik s označením AZNP Škoda a stává se monopolním výrobcem osobních vozidel v Československu. Československé hospodářství socialistické poválečné doby díky dobrým základům, tradičním výrobním postupům a úspěšné minulosti dlouho úspěšně přežívá zásahy režimu a informační izolace.


Objevují se modely Popular 1101 (tzv. Tudor), 440 (Spartak) a Octavia. V Kvasinách se vyráběla zdařilá sportovní varianta Škoda 450 se stahovací střechou, motorem se dvěma karburátory a výkonem 50 koní.
V roce 1959 dostaly všechny osobní škodovky novou přední nápravu s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Škoda 440 se stala Octavií, typ 445 Octavií Super a ze sportovního modelu 450 byla Felicia.
Časem přibyla Octavia Touring Sport s motorem z Felicie (50 k) a v roce 1961 Felicia Super a Octavia 1200 Touring Sport a Octavia combi typ 993-C, později 703-C nebo 704.

V 60. letech došlo k významné změně koncepce, kdy se motor přestěhoval dozadu a určoval podobu aut až do konce 80. let. Symbolem doby se stává typ 1000 MB (embéčko).
Škoda 1000 MB se představila v roce 1964. Kvůli ní byl v Mladé Boleslavi postaven i zcela nový výrobní závod. V tu dobu to byla technologická špička, bohužel jen krátce.
Zaostávání přichází s nástupem nových technologií v západním světě už na konci 60. let. Počátkem 70. let nastává permanentní stagnace hospodářského systému. Model představený na brněnském veletrhu v roce 1976 jako Škoda 120 byl další „modernizací“ zastaralého stylu „všeho vzadu“.
Stodvacítka dostala novou karoserii, přístrojovou desku a chladič vpředu. Tato řada byla průběžně modernizována, v roce 1983 se dočkala širšího rozchodu kol, 13“ kol a plastových nárazníků.
O rok později vyjel typ Škoda 130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a vlečenou zadní nápravou. Automobilce se však daří držet si vedoucí postavení pouze na východoevropském trhu. V Anglii dokonce byla Škoda známá tím, že rezavé byly už nové náhradní díly, které Škoda dodávala do obchodů.

Na brněnském veletrhu měl v roce 1987 světovou premiéru zcela nový vůz, Škoda Favorit. Design Favoritu byl dílem italského návrháře Bertoneho. Dalším provedením bylo kombi Forman a užitkový pick-up.
Základní motorizací pro Favorit byl čtyřválec OHV o objemu 1289 cm3 s výkony od 40 do 50 kW.


od 1991Symbol novodobé éry značky Škoda Politický převrat v roce 1989 přináší nové ekonomické a tržní prostředí. Hledá se silný zahraniční partner. Je třeba přinést do Škody nové zkušenosti a další investice.

V prosinci 1990 se vláda rozhoduje pro spolupráci s německým koncernem Volkswagen a 16. dubna 1991 se Škoda stává vedle firem VW, Audi a Seat čtvrtou značkou koncernu.
Přichází další rozvoj. Díky mezinárodní spolupráci a novému ekonomickému myšlení dochází k modernizačním opatřením.

Výsledkem je model Felicia, který obstojí i v mezinárodním měřítku. Následují úspěšné modely Octavia, Fabia, a novodobá vlajková loď, uvedená v roce 2001 - luxusní limuzína Superb, vyráběná v Kvasinách.
V čerstvé paměti máme uvedení nové Octavie v roce 2004, vyráběné v provedení liftback a od roku i combi.

Koncem roku 2004 se v nabídce objevuje i oblíbená sportovní verze RS známá už z předchozí generace Octavií a v podstatě už i z úplně první generace Octavií, tenkrát zastoupenou typem Tourting Sport (TS).V roce 2006 z výrobního pásu sjeli první škody Roomster. Premiéra nové Fabie se uskutečnila 6. března 2007 a nejposlednějším a velice úspěšným modelem je nová Fabia v provedení combi.

 Seznam automobilů vyrobených Automobilkou
L&K – Škoda

VýrobaVýrobaVýroba
VýrobaVýrobaVýroba